en door de bezetter weggevoerd. Velen van hen keerden nooit terug.
Herdenk Enno Bouwman door hem in uw hart te sluiten.
In het gastenboek kunt u uw persoonlijke boodschap opnemen.
Naam: | Enno Bouwman |
Geboren: | te Winsum |
Adres: | Stationsweg 8 |
Woonplaats: | Winsum |
Opgepakt bij de Razzia in Winsum, Bedum, Middelstum, Zuidwolde en omstreken van 25 april 1944 in de Stationsweg 8, Winsum. | |
Op dinsdag 26 april 1944 per trein afgevoerd naar het PDA in Amersfoort | |
In het PDA werden alle persoonsgegevens genoteerd waaronder het beroep van de gevangene. | |
Beroep: | Hilfsarb. |
Gevangenenr: | 1041 |
Tussen 25 april 1944 en 7 juli 1944 werden een aantal gegijzelden vrijgelaten | |
Enno Bouwman is NIET vrijgelaten | |
Op 7 juli 1944 's-morgens om 02:30 uur werden de gevangenen afgemarcheerd naar het station in Amersfoort om per trein naar Duitsland vervoerd te worden. | |
Kampen in duitsland: | |
Plaats, kamp: | Schkopau, Schkopau |
Plaats, kamp: | Lippendorf, De Kippe |
Plaats, kamp: | Peres, Alpenrose |
Werkplekken in duitsland: | |
Plaats, plek: | Böhlen / Lippendorf, BRABAG en de A.S.W. |
Persoonlijk verhaal: | |
Volgens een door mij onder dwang getekend stuk in het PDAkamp te Amersfoort ben ik op 6 juli ’44,als nr 1041,op transport gesteld naar Duitsland. Het vertrek ,midden in de nacht,was bijzonder onaangenaam. We werden naar het station Amersfoort gebracht,rondom met zwaar bewapende SS-ers en achter de commandant per auto met felle koplampen aan. Veel bagage bleef onderweg achter omdat het te zwaar bleek.Het werd niet nagezonden alhoewel toegezegd. Er bleek een personentrein voor ons klaar te staan. Met SSmilitairen als begeleiders kwamen we binnen een etmaal aan op de voorlopige plaats van bestemming Schkopau. Daar hield een welbespraakte SSman voor ons een gloedvolle afscheidsspeech Hij wenste ons veel geluk als vrij arbeider in het Groot Germaanse Rijk. Ik reisde met een deel door naar Lippendorf bij Böhlen voor een kamp in aanbouw op de Kippe, een heuvel bij de bruinkolenfabriek A.S.W.(Aktien Gesellschaft Sächsische Werke)waar onder meer uit bruinkool synthetische benzine en electrische stroom werd gemaakt.Het kamp in aanbouw werd voorzien van prikkeldraad en bestond uit ronde hardboard hutten,waar op de grond in stro met één deken moest worden geslapen.Het prikkeldraad maakte duidelijk dat we geen vrij arbeider werden, doch zogenaamde Arbeits Erziehungs Häftlinge om te werken bij de ASW.Achter op de jas stonden grote gele letters AEH. Het kamp op de Kippe was slecht en verstoken van elk sanitair. Drinkwater moest worden aangevoerd.Er was enkel één kraan met fabriekswater om te wassen.Toiletten waren in de grond gegraven veldlatrines ,dat wil zeggen gaten met zitstokken erboven. Het eten was wisselend,maar altijd te weinig.Eens per dag ’s avonds na het werk soep of Pellkartof- feln met een stuk brood en enig schaars beleg.We aten als regel alles achter elkaar op en gingen slapen om de volgende morgen voor dag en dauw met lege maag en ongewassen in colonne naar de fabriek te gaan. Al gauw kwamen er zieken en zelfs meerdere sterfgevallen. Eind 1944 kwam er betere huisves- ting.We verhuisden naar een nieuw kamp te Peres.Tevens werden we zgn vrij arbeider,zodat de grote gele letters op de rug kwamen te vervallen Op de fabriek werkte ik in die tijd als Hilfsarbeiter aan het uitgebreide fabrieksspoor voor onderhouds – en andere werkzaamheden als laden en lossen van spoorwagens.Geregeld kwam er luchtalarm,al dan niet gevolgd door bommen.In maart 1945 kwam er ’s nachts een zwaar bombardement. De fabriek lag vrijwel geheel in puin. Tot een ieders opluchting kwamen de Amerikanen,onze bevrijders,steeds dichterbij.Kort voor hun komst probeerden de Duitsers alle buitenlanders weg te voeren o.a.naar Rötha. Ik heb me daaraan kunnen onttrekken door onder te duiken met velen in het bos bij Peres. Het was ongeveer half april dat de Amerikanen ons kwamen bevrijden.Uiteraard wilde een ieder zo snel mogelijk naar huis.Met alles wat kon rijden werd geprobeerd weg te komen.Teneinde te voor- komen dat de wegen verstopt zouden raken werd door de Duitse politie ,nu in dienst van de Ameri- kanen,alles van de weg geplukt . De inzittenden van de voertuigen werden naar lege kazernes gestuurd met de bedoeling om in groepen te worden gerepatrieerd.Met drie collega’s was ik te voet op stap gegaan.Na enkele tussenstops kwamen we in een kazerne in Weissenfels terecht. Daar hadden vrij geworden Russen hun intrek genomen in het Polizeipräsidium.Ze kookten overvloedige voorraden soep van uitstekende kwaliteit .Ze deelden er royaal van uit aan liefhebbers. We kregen vaak een portie .Op het pleintje voor hun onderkomen reden ze rondjes op gestolen fietsen.Beide armen waren rijkelijk voorzien van meerdere ,eveneens gestolen, polshorloges en armbanden,soms twee,drie of meer .Zij waren erg vriendelijk voor ons. We hadden ons aangemeld om te worden gerepatrieerd. Met legerauto’s brachten de Amerikanen ons naar Leipzig in een grote kazerne. Al spoedig bleek dat de Russen Leipzig zouden gaan bezetten. Als bewoners van West –Europa gingen wij met voorrang naar het westen.Met een lange goederen- trein,voorzien van grote voedselpakketten van het Amerikaanse leger, gingen we op reis richting Nederland.Het spoorwegnet was door de oorlog nogal gehavend.Grote stations werden met veel tijdverlies gepasseerd. Nieuwe voedselpakketten kwamen er niet.We moesten ons maar zien te redden.Als de trein lang moest wachten gingen we er opuit op zoek naar voedsel.Kon de trein verder dan werd er meerdere keren langdurig gefloten zodat de passagiers gelegenheid hadden weer in te stappen. Te langen leste,na vijf dagen,werd Blerick in Limburg bereikt en vervolgens Venlo.Daar werden we opgevangen en moesten uitleg geven hoe we in Duitsland waren gekomen. Ook werden we oppervlakkig medisch gekeurd en kregen toestemming om naar huis te reizen. Een ex-Duits militair bleek meegelift te zijn.Hij werd gearresteerd. Nog op de dag van aankomst reisden we per trein via Eindhoven naar Nijmegen.Een dag later ging het met een legerauto naar de pont bij Katerveer (Zwolle) Daar werd de laatste hand gelegd aan de noodbrug ter vervanging van de door de Duitsers vernielde brug.Met een groep Groningers gingen we liftende verder. Boven op een auto met zakken zout kwam ik met drie plaatsgenoten in Aduard terecht.Hier kregen we een taxi ,rijdende op houtgas,die ons naar Winsum,onze woonplaats bracht. |